3 skuteczne metody na TOP10 w wyszukiwarce!


24 lipca 2012 / Sebastian Jakubiec


Podstawowym elementem walki o pozycję w wyszukiwarce jest stosowanie skutecznych metod. Dziś zaprezentuje kilka najważniejszych technik SEO (ang Search Engine Optimization), które każdy z webmasterów będzie mógł samodzielnie zastosować do swoich stron internetowych, dodatkowo pokażę efekty jakie można osiągnąć wspomnianymi technikami. 

Optymalizacja kodu

Można by pomyśleć, że pozycjonowanie strony skupia się wyłącznie poza nią – na zdobywaniu odnośników z zewnątrz, jednak jest inaczej. Podstawowa technika odnosi się do poprawy tego co już mamy, czyli naszej witryny. Dlaczego? No cóż, odpowiedź jest prosta: nawet najlepsze zabiegi nie dadzą takich efektów jak te, które zoptymalizują Twoją witrynę. Roboty wyszukiwarek analizują kod strony pod kątem najważniejszych wskaźników, wśród nich należy wymienić:

  • tytuł strony
  • nagłówki H1-H6
  • adres URL i linkowanie wewnętrzne
  • słowa kluczowe i wyróżnione

Tytuł strony

To jeden z ważniejszych elementów serwisu, a dokładniej każdego z jego podstron. Nigdy nie stosuj raz wymyślonego tytułu do wszystkich podstron z automatu. To tak jak by każda strona książki zaczynała się takim samym akapitem – totalnie bezsensu.

Wykorzystaj tą okazję do stworzenia wartościowych tytułów z frazami kluczowymi, istotnymi dla Twojej witryny. Osobiście proponuję trójczęściową konstrukcję tytułu A – B – C, gdzie im bliżej początku tym bardziej unikatowe zwroty należy stosować.

  1. odnosi się do tytułu danego artykułu, konkretnej podstrony.
  2. to tytuł, nazwa sekcji w której ten artykuł się znajduje
  3. to nazwa serwisu lub główne hasło wraz z nazwą.

Nagłówki H1-H6

Całą strukturę każdej podstrony można ułożyć w hierarchię nagłówków i przynależnych im akapitów oraz nagłówków niższego rzędu. I tak można rzec, że nagłówke główny (H1) jako najważniejszy zawiera w sobie całą strukturę obejmującą treści oraz pozostałe nagłówki. Nagłówke H2 zawiera wszystkie nagłówki poniżej z wyłączeniem równorzędnych oraz wyższych (H1). I tak stopniowo niżej. Można to przyrównać do struktury książki, rozdziałów, podrozdziałów i punktów.

Dlaczego te nagłówki są tak istotne? Stanowią bardzo ważne punkty rozpoznawcze dla wyszukiwarek, warto umieszczać w nich słowa kluczowe – oczywiście w granicach rozsądku. Sam stosuje strukturę w ramach której najważniejszy nagłówke zawiera tytuł strony, logo, slogan. H2 przeznaczam na tytuł danego artykułu – dzięki temu zyskuje zagęszczenie słów kluczowych w nagłówkach, co przekłada się na dobrą indeksacje pod te frazy.

Nie ma też co szukać sposobów na sztuczne zwiększanie ilości nagłówków – np. pisząc cały tekst nagłówkiem h2 oraz zmiejszając jego czcionkę do normalnego rozmiaru tekstu. Google już się uodpornił na takie tricki.

Adresy URL i linkowanie wewnętrzne

Kolejnym istotnym punktem podróży przez optymalizację są adresy URL. Istotne by zawierały słowa kluczowe powiązane z treścią prezentowanych stron internetowych. Należy unikać rozwiązać (np. domyślnie w WordPress ustawienia URL są nieprzyjazne wyszukiwarkom – można je zmienić w panelu administracyjnym > Linki bezpośrednie) w których adres zawiera takie lub podobne elementy:

?p=125

?art=34&cat=11

Włączenie odpowiedniego przepisywania adresów (mod rewrite) potrafi napsuć krwi – szczególnie początkującym, jednak warto się z tym pomęczyć. Frazy znajdujące się w URL są dla wyszukiwarek bardzo istotne, jeśli wiążą się z treścią jaką mogą odnaleźć na stronie.

Publikując nowe treści nie zapominaj wzmocnić linkowania do swoich starszych wpisów, elementów strony mniej wyeksponowanych na linki ze strony głównej. Wzmacnianie linkowania wewnętrznego serwisu przyczyni się do jego lepszej indeksacji oraz przepływu PR.

Słowa kluczowe i wyróżnienia

Pisząc teksty, tytuły oraz nagłówki na blogu/serwisie staraj się wykorzystywać słowa kluczowe. Unikaj wyrażeń pustych i niezwiązanych, zastąp napis w boksie: News np. News Marketingu. Dodaj do linków Czytaj więcej atrybut title zawierający tytuł wpisu lub jego pierwsze zdanie. Korzystając z wyróżniania tekstu pamiętaj by używać znaczników semantycznych, takich jak Strong, Em oraz inne. One wskazują Google ważne frazy na Twojej stronie oraz ich kontekst.

Katalogowanie

Poznałeś już kilka podstawowych zasad optymalizacji serwisy, dzięki którym Google będzie mogło lepiej powiązać Twoją stronę z określonymi frazami. Czas przejść do metod off-site (poza stroną).

Katalogowanie jest najprostszą z metod pozwalających pozyskać jedne z pierwszych (przy startujących stronach) linków do witryny. W przypadku serwisów już prowadzonych może linki te nie będą pierwsze, ale na pewno przydatne w całościowym procesie pozycjonowania.

Podstawową zasadą katalogowania jest robienie tego sukcesywnie. Nie mówię by każdego dnia trzymać się jak mantry nieprzekraczalnej liczby – jednak stopniowe i nieprzerwane katalogowanie da zdecydowane efekty. Postaraj się regularnie poświęcić czas na dodanie swojego wpisu do kilku katalogów SEO. Nie rób tego „wielkimi krokami” – tydzień spokoju, potem 200 wpisów.

Warto założyć sobie osobne konto pocztowe służące wyłącznie pozycjonowaniu Twojego serwisu. Nikt chyba nie lubi zalewu informacji potwierdzających wpis na prywatnym koncie mailowym.

Wybierz kilkadziesiąt fraz, nie staraj się pozycjonować wyłącznie na jedną. Stosuj różne odmiany wyrazów oraz różny szyk zdań. Skup się na wymyśleniu paru unikatowych zdań o Twojej witrynie – to nie jest trudne, znasz się na tym co na niej tworzysz, więc jesteś w stanie wymyślić kilka zdań o tym co publikujesz!

Szukając katalogów zwróć uwagę czy są:

  • moderowane – wybór niemoderowanych można potraktować często w kategorii ryzyka straty czasu, oceń czy warto dodawać wpis do serwisu gdzie każdy może dodać byle jaki wpis (skoro przechodzą wszystkie bez kontroli)
  • płatne czy darmowe – istnieje wiele darmowych katalogów, warto jednak umieścić swój wpis również i w takich które wymagają opłaty – szukaj wielkich katalogów funkcjonujących przy portalach (np. http://katalog.gazeta.pl/)

Presell Page

Serwisy nazywane popularnie preclami zdobyły popularność kilka lat temu za sprawą elastyczniejszego podejścia do użyteczności treści. Bazują na artykułach tematycznych, oczywiście nawiązujących do tematyki naszego serwisu, przy czym w treści mają na celu wplecenie odnośników do naszej głównej strony. Brzmi idealnie! Nasz link obleczony wartościową treścią. Kluczem do sukcesu są jednak unikatowe i wartościowe (choć trochę) treści.

Umieszczanie jednego wpisu w wielu preclach nie przyniesie nam sporych korzyści, umieszczanie również delikatnie zmodyfikowanych wersji – również nie przełoży się na atrakcyjność takich tekstów dla wyszukiwarek.

Drugą istotną sprawą jest możliwość umieszczenia swoich pozycjonujących wpisów w uznawanych przez Google za wartościowe serwisach tego typu. Sam wiem, że skompletowanie dobrej listy serwisów jest czasochłonne oraz zajmuje dużo pracy – dlatego mogę polecić opracowaną przeze mnie Listę Mocnych Presell Page – zawierającą 230 wartościowych pozycji oraz moją książkę: Presell Page – Pozycjonuj Strony Internetowe W Google Artykułami Tematycznymi. 

Dla tych, którzy chcieli by samodzielnie szukać tego typu serwisów warto zwracać szczególną uwagę na Page Rank, ilość zaindeksowanych podstron oraz najważniejsze czynniki SEO.

Najczęściej stosowane zasady publikacji tekstów w serwisach presell page to:

  1. 1000-2000 znaków
  2. max. 3 linki w treści
  3. max. 5 tagów.

Publikując wpisy w Preclach zapisuj adresy opublikowanych wpisów, żeby móc je później wzmacniać odwołując się do nich z następnych wpisów. Mając do wykorzystania 3 linki w treści każdego wpisu rozdziel je pomiędzy link do strony głównej, podstrony Twojego serwisu oraz do opublikowanego dawniej wpisu w jakimś preclu lub innym serwisie gdzie istnieje Twój link.

Efekty działań pozycjonerskich

Najważniejsze to efekty – bez nich cały lista opisanych metod i technik była by nie warta opublikowania. Wyniki prezentują skuteczność Listy Mocnych Precli w odniesieniu do serwisów za pozycjonowanie, których jestem odpowiedzialny.

Pierwszym przykładem jest jedna ze stron klienta, jak widać strona zajmuje czołowe pozycje na wszystkie frazy.

Drugi przykład odnosi się do serwisu, którego jestem redaktorem i w którym pisze o marketingu internetowym oraz pozycjonowaniu pod kątem webmasterów i małych oraz średnich serwisów internetowych.

Grafika pokazuje jak udało mi się przebić w wynikach wyszukiwania serwis SprawnyMarketing.pl – który od wielu lat jest liderem branży marketingu internetowego! 

Podsumowanie

Jak widać, zaprezentowane metody oraz techniki skutecznie pomagają podnieść pozycje Twojego serwisu internetowego! Zastosuj je krok po kroku, sprawdź swoje efekty już po niedługim czasie! Każdy twórca serwisu w dzisiejszych czasach oprócz jego stworzenia i dowolnego wypuszczenia w sieć – musi zadbać by serwis dotarł do możliwie największej liczby osób – pozycjonowanie właśnie to umożliwia!

Autor niniejszego wpisu gościnnego

Sebastian Jakubiec – redaktor serwisu WebSEM.pl, specjalizuje się w marketingu internetowym i pozycjonowaniu, pracował dla takich marek jak e-Darling.pl, Brafiteria. Twórca kursu pozycjonowania Poradnik-SEO.pl oraz narzędzi do skutecznego pozycjonowania.



13 odpowiedzi na “3 skuteczne metody na TOP10 w wyszukiwarce!”

  1. Pawel Gontarek pisze:

    Katalogowanie i preclowanie nie jest już skuteczne.

    • Futurehost pisze:

      Dokładnie. Natomiast używanie znaczników h1-h6 ma mały wpływ na pozycjonowanie w Google, bardziej Bing zwraca uwagę na słowa kluczowe umieszczone w ten sposób na stronie.

      • Sebastian Jakubiec pisze:

        To polecam pozycjonowanie nie-semantycznej i niezoptymalizowanej strony ;) Słowa na stronie mają znaczącą rolę w pozycjonowaniu i wiadomo to od dawna. Tylko kwestia mądrego i wartościowego ich używania.

        Ale nie dziwi mnie takie zdanie, spora część osób ignoruje działania on-site – licząc jedynie na ilościowe zdobywanie linków, lecz to zły kierunek.

    • Franek pisze:

      To co jest teraz skuteczne? jestem ciekawe bo jakoś nie mam pomysłu.. :(

      • Wytrwałość. Będzie Ci łatwiej podbić wyniki wyszukiwania, jeżeli domena, którą pozycjonujesz, będzie miała kilkuletni staż w sieci. Nie tylko sam, użyteczny content się też liczy. Pisałem trochę na ten temat we wpisie o Google Trustrank. Poza tym winni jesteśmy zapewnić odpowiednią semantykę kodu (również i odpowiednie stosowanie nagłówków, @Futurehost:disqus) bo jest to nie tyle co kartą przetargową pozycjonowania, ale ułatwieniem dla osób, które inaczej postrzegają nasze witryny (patrz > niepełnosprawni).

    • Sebastian Jakubiec pisze:

      Moim zdaniem nie można powiedzieć, że coś nie jest już skuteczne. To jakość realizacji danej techniki określa to jakie efekty (poziom skuteczności) się uzyska. Zgodzę się, że walenie na oślep w każdy katalog i każdy precel – jest bezcelowe i nie efektywne. Tworzenie jakościowych treści do wartościowych serwisów korzyść przyniesie – ZAWSZE.

      Wszak główną ideą każdej metody jest pozyskiwanie linków do strony – a właśnie te metody, realizowane na odpowiednim jakościowo poziomie, linki przynoszą.

      @Futurehost:disqus Chcesz powiedzieć, że optymalizacja strony jest nie istotna, tak? To powiedź mi czemu jednym z kluczowych elementów usługi pozycjonowania jest audyt witryny i jej optymalizacja?

      • Sebastian Jakubiec pisze:

        A tak dodatkowo, @google-14a6dfe3d71df510eaa841d8dc1391a1:disqus: Mówisz, że katalogowanie nie jest już skuteczne? A Twój wpis sprzed 3 miesięcy mówi, że jednak również i Ty z niego korzystasz:
        http://seo.zgred.pl/szybkie-indeksowanie-linkow-np-katalogowania-1255 :)

      • Futurehost pisze:

        1. Jest popyt, to tworzy się taką usługę. Jest mnóstwo ofert pozycjonowania za grosze. Klient płaci za któreś tam miejsce w wyszukiwarce dla danego słowa kluczowego, więc znajdują się tacy, którzy to oferują. Uzyskują świetne wyniki metodami brutalnymi, za co strona klienta po krótszym lub dłuższym czasie są blokowane czy uznawane przez Google za spam.

        Mówię po prostu o tym, że znacznie większe znaczenie mają linki przychodzące, struktura URL, meta czy TITLE, aniżeli zawartość słów kluczowych na stronie. A te wymienione przeze mnie składniki też można wyłapać w audycie.

  2. Robert pisze:

    @Futurehost
    Ale skądś te linki trzeba wziąć prawda?
    Nie mówię że od razu tylko z precli czy katalogów ale potrzebna dywersyfikacja.
    Tak samo jak link z atr nofollow są potrzebne,może nie dla rankingu strony linkowanej ale dla urozmaicenia tej dywersyfikacji żeby to bylo jak najbardziej naturalne☺

  3. Tomek pisze:

    Ciekawy artykuł, nawet dzisiaj aktualny.

  4. Kryptowaluty pisze:

    Najpierw należy zająć się odpowiednią optymalizacją strony oraz kodu. Następnie linkowanie wewnętrzne oraz linki zewnętrzne z mocnych źródeł, dodawane systematycznie. Wiek domeny również ma znaczenie :)

  5. edek24 pisze:

    Super artykuł. Pozwolił mi odkryć jeszcze jedną konkretną rzecz o jakiej jeszcze nie wiedziałem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.