Kunena jest bezpłatnym komponentem do Joomla, umożliwiającym zbudowanie w pełni funkcjonalnego forum internetowego. Jako platforma komunikacyjna Kunena jest w pełni zintegrowana z Joomla, działa po krótkim procesie instalacji.
Niniejszy poradnik pisany jest z myślą o osobach, które miały już styczność z Joomla! i potrafią się nią posługiwać w podstawowym zakresie.
Instalacja Komponentu
Instalacje forum Kunena rozpoczynamy od pobrania paczki ZIP zawierającej komponent ze strony domowej projektu. Następnie wchodzimy w panel administracyjny na naszej stronie.
Z głównego menu wybieramy Rozszerzenia (1) a następnie przechodzimy do pozycji Instalacje (2)
W oknie instalatora klikamy na przycisk Wybierz plik (3) z nowego okna wybieramy pobrane wcześniej archiwum ZIP. Następnie przycisk Wczytaj plik i zainstaluj (4).
Po wczytaniu paczki na serwer rozpocznie się proces instalacji. Po jego zakończeniu pojawi się ekran jak powyżej. Klikamy Zakończ (5) i możemy pracować z naszym forum.
Na stronie projektu Kunena dostępna jest paczka polonizująca. Po jej instalacji, możemy cieszyć się komponentem w naszym rodzimym języku.
Podstawowy użytkowania
Kiedy forum jest już zainstalowane pozostaje nam je skonfigurować i przygotować dla użytkowników. Wśród dużej ilości opcji i możliwości konfiguracji opisałem te, które są kluczowe dla sprawnie działającego forum.
Publikacja forum na stronie
Aby nasze forum pojawił się na stronie musimy utworzyć pozycje w menu prowadzącą do niego za pomocą narzędzia projektant pozycji menu. Musimy zacząć od wyboru typu pozycji menu, gdzie z listy wyboru, klikamy na element do którego ma prowadzić odnośnik. Proponuję aby była to strona główna.
Dodawanie Kategorii
Kolejną kwestią jaką musi się zająć jest podział naszego forum na sekcje i kategorie. W tym Celu z pulpitu forum Kunena, wybieramy menu Kategorie i klikamy przycisk Utwórz.
Najpierw ustawiamy nadrzędną kategorie forum czyli Sekcję, której będą znajdować się Kategorie, a w nich opcjonalnie Podkategorie. Do umieszczania elementów w hierarchiczny układ służy opcja Nadrzędna (1). Sekcję tworzymy wybierając opcję kategoria najwyższego poziomu.
Tytuł kategorii ustawiamy w polu Nazwa (2), poniżej Alias (3) może pozostać pusty, komponent uzupełni go automatycznie podczas zapisu. Za pomocą listy wyboru Opublikowany (4) ustalamy czy dany element ma być widoczny dla użytkowników. Dodatkowe informacje o danej kategorii możesz umieścić w Opis (5), będą one widoczne poniżej tytułu. Nagłówek forum (6) jest opcjonalny, pole może pozostać puste.
W zakładce Uprawnienia (7) zarządzamy poziomami dostępu do poszczególnych części forum opublikowanych na naszej stronie. Moderowanie forum i moderatorzy (8) pozwala na przypisywanie użytkowników do prowadzenia wprowadzanej kategorii.
Użytkownicy
Panel Kuneny nie daje możliwości zakładania nowych kont, użytkownicy są “kopiowani” z komponentu głównego Joolmi. Z punktu widzenia użytkownika nie ma potrzeby zakładania dwóch kont, jednego dla portalu a drugiego dla forum.
Menu użytkownicy dostarcza natomiast rozszerzone funkcje zarządzania kontami niezbędne do administrowania forum. Można tu sprawdzać kto jest aktualnie zalogowany, wyłączać nieużywane konta, banować spamerów, przyznawać rangi moderatora.
W artykule przedstawiłem wyłącznie podstawowe funkcje komponentu Kunena, niezbędne do stworzenia i zarządzania forem internetowym. Zapraszam i zachęcam do samodzielnych eksperymentów z ogromem możliwości dostarczanych przez Kunena. Tymczasem jak ja wykorzystałem wiedzę w praktyce możecie sprawdzić na jaksiemieszka.com – portalu poświęconym rynkowi nieruchomości
Artykuł gościnny. Ciąg dalszy nastąpi.
Fajny artykuł ;)
PS poprawcie ostatni link, bo wkradł się błąd :D
Dziękuję za uwagę! Link poprawiony ;-)
Zdjęcia mi się nie wyświetlają. Czy tylko ja mam taki problem??
Pzdr
ja też :D
Gdzie można odczytać wiadomości z systemu skarg na forum?