Czym powinny charakteryzować się własne strony błędów?


19 maja 2013 / Michał Kortas


Pewnie nie raz trafiliście pod niewłaściwie podany adres strony internetowej i Waszym oczom ukazała się nieestetyczna strona informacyjna, standardowo wyświetlana przez serwer obsługujący witrynę. Jeżeli prowadzimy szanujący się serwis internetowy, warto pomyśleć o tym, aby nie pokazywać użytkownikowi irytujących, suchych komunikatów lecz stworzyć własne strony błędów. Czym powinny się one charakteryzować i jak zaimplementować je na naszej witrynie? O tym w rozwinięciu artykułu.

Pokaż, że dbasz o szczegóły

Jeżeli nie zamkniemy się w sztywnych ramach standardowych komunikatów naszym użytkownikom również będzie milej. Czy nie lepiej jest zobaczyć kolorowy obrazek, opisany luźnym tekstem, aniżeli zdanie w stylu: 404 – file not found? Jeżeli dołożymy starań przy takim szczególe, jakim są wspomniane strony błędów, internauta trafiając na naszą stronę (nawet właśnie tę już nieistniejącą) zobaczy, że może jednak warto poprawić adres i zobaczyć, co przygotował dla nas twórca witryny.

Nie znaleziono strony? Nic straconego!

Nawet jeżeli informacje o braku strony są, koniec końców, irytujące, dajmy użytkownikowi szansę, aby przeszedł do innych części strony w sposób łatwiejszy niż ręczne poprawianie adresu. Jeżeli na to liczymy, możemy się naprawdę zawieźć. Niestety mamy inne przyzwyczajenia niż marnowanie czasu na „nieistniejących” witrynach.

Na stronie błędu warto więc umieścić odnośniki do najważniejszych działów naszego serwisu. Zwiększy to szansę, że nasz odwiedzający jednak pokusi się o kliknięcie.

Daj możliwość powrotu

Zdarzają się też sytuacje, że użytkownik – nawet mając dostęp do wybranych działów strony www – nie będzie chciał z nich skorzystać. Dlatego dajmy mu możliwość powrotu do poprzedniej lokalizacji. Wystarczy zwykły odnośnik, a internauta może poczuć się lepiej.

Nie bądź ponury

No właśnie – nie bądź! Domyślne strony błędów są nijakie, bez polotu. Własnej stronie nadaj uczucie sielanki z dopasowanymi kolorami i estetycznymi krojami fontów. A nóż ktoś patrząc na ciekawy obrazek poczuje się po prostu lepiej :-)

Implementacja strony błędu w .htaccess

Sprawa wygląda bardzo prosto lecz możemy ją wykonać tylko wtedy, gdy mamy dostęp do pliku .htaccess na naszym serwerze (lub koncie hostingowym). Przyjmijmy, że utworzyliśmy stronę dla błędu o numerze 404. Plik HTML będzie się więc nazywał dla przykładu error404.html. Zamieśćmy go w głównym katalogu z witryną.

Aby zastąpić nim standardową stronę błędu 404 wystarczy umieścić w pliku .htaccess następującą linijkę kodu:

Po zapisaniu pliku, witryna powinna wskazywać na niego za każdym razem, kiedy serwer odpowie nam błędem o numerze 404. Operację taką możemy wykonać również dla innych błędów (np. 403, 401). Wszystko zależy tylko i wyłącznie od nas samych.

Podsumowanie

Jeżeli nie macie czasu na stworzenie własnej strony błędu, możecie skorzystać z naszej i przebudować ją do własnych potrzeb. Mam nadzieję, że ten krótki, niedzielny artykuł Was nie zanudził i nie jednej osobie w przyszłości się przyda.

Zobacz naszą stronę błędu 404 Pobierz przykład



2 odpowiedzi na “Czym powinny charakteryzować się własne strony błędów?”

  1. seba17 pisze:

    @michalkortas:disqus zrobiłem sobie własną stronę błędów w oparciu o twój poradnik ale po zmianach w .htaccess nic to nie dało. Trochę poszukałem i znalazłem rozwiązanie mianowicie udałem się do katalogu templates->system i zmieniłem plik error.php na swój wcześniej przygotowany plik i działa!.

Skomentuj seba17 Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.