SEO i e-marketing

Description i Keywords – ich wpływ na pozycję w wyszukiwarkach

Inspiracje na dzisiejszy artykuł dostarczone zostały przez jednego z naszych czytelników. Za główny cel postawiłem sobie wyjaśnienie wpływu, jaki odgrywają w dzisiejszych czasach, zapomniane ostatnio, meta tagi Keywords i Descriptions. Jak powszechnie wiadomo, pierwszy z nich wskazuje na słowa kluczowe naszej witryny. Drugi zaś w skrócie opisuje zawarte na niej treści. Nasuwa nam się jednak pytanie: Czy warto jeszcze z nich korzystać?

A jakże. Warto, chociaż ich wpływ na wyniki wyszukiwania jest obecnie znikomy, jeśli nie uległ już internetowej degradacji. Szukając wyjaśnień na ten temat natknąłem się na sporą liczbę wpisów, jednak każdy przedstawiał własną, subiektywną opinię na ten temat. Oto wyniki moich poszukiwań. Zapraszam do lektury!

Zrozumieć poprzez początki

Dawno, dawno temu… Tak chciałoby się rzec. Historia jednak nie jest tak odległa. Jakieś 10-12 lat temu, kiedy o Google’u nie słyszał jeszcze świat, swój prym wiodły proste wyszukiwarki, a wśród nich Excite, Lycos czy AltaVista. Wtedy, aby podbić pierwsze strony wyników wyszukiwania, wystarczyło kilka prostych trików. Spójny, krótki opis, odpowiednio dobrane słowa kluczowe, oraz wystarczająco duże ich zagęszczenie w treści witryny. Taki był przepis na wysoką pozycję w sieciowym rankingu.

To internetowe El Dorado nie trwało jednak zbyt długo. Wkrótce w/w techniki pozycjonowania zostały wykorzystywane do sztucznego podwyższania wartości witryny. Jak? Dodawano nieprawdziwe słowa kluczowe lub umieszczano ukryte teksty na stronach (kolor tekstu taki sam jak kolor tła). Właśnie dlatego, z biegiem czasu, algorytmy wyszukiwania stawały się coraz bardziej odporne na podawany nam spam. Kiedy pojawiła się wyszukiwarka Google, stało się jasne, że Descriptions i Keywords odchodzą na emeryturę. Tamtejsi programiści oznajmili, że ich produkt nie bierze pod uwagę tych tagów <meta>.

Meta Descriptions

Tag ten odpowiadał (i odpowiada!) za opis naszej witryny, również w wynikach wyszukiwania. Pomimo tego, że odszedł już do lamusa, ze względów estetycznych nie powinno się o nim zapominać. W przypadku, kiedy opis witryny nie został umieszczony, bądź jest on mało adekwatny do wyszukiwanej frazy, zostaje zastąpiony tzw. Snippet’em, czyli tekstem generowanym automatycznie przez Google’ową wyszukiwarkę. Nie zawsze jest on intuicyjny, co przemawia za deklarowaniem własnego opisu. 

Kolejnym argumentem ‚za‚ jest funkcja marketingowa. Spośród pokazanych 10 wyników, internauta wybierze pierwszy z brzegu, lub ten, który rzuci mu się w oczy. Dlaczego zatem nie wstawić tam krótkiego sloganu, jednocześnie zachęcającego do kliknięcia, jak i pokrótce opisującego to, co znajdziemy na danej stronie? 

Nie ma sensu wstawiać tu samych słów kluczowych. To nie znacznik do tego odpowiedni. Roboty sieciowe i tak nie zwracają na niego uwagi, za to potencjalny internauta, owszem. Lepiej nie psuć sobie estetycznego wyglądu. Dobrą praktyką jest wstawienie tu spójnego zdania, bądź dwóch. Zaszkodzić tym, nie zaszkodzimy.

Meta Keywords

Kilka lat temu Google opublikowało na swoim blogu krótką informację o tym, ze słowa kluczowe nie mają już znaczenia przy ustalaniu rankingu stron. Czy zatem mamy przestać praktykować wstawianie odpowiedniego znacznika? Nie, ponieważ, podobnie jak Description, odgrywa on pewną rolę dla internauty, jako webmastera (nie robota!). Ponadto, czy uważacie, że rynek wyszukiwarek kończy się na Google’u? Otóż to nie prawda. Ostatnimi czasy, dziecko Microsoft’u, Bing, zdobywa na popularności. Wg programistów z Redmond, poprzez nadużywanie tego tagu, został on sprowadzony na nic nie znaczące już dno. Pamiętajmy jednak, że dno to jeszcze nie koniec. Należy korzystać z danych nam technik pozycjonowania, nawet jeśli nie mają one znacznego wpływu na wyniki w Google. Być może Bing lepiej odwzorowuje nam to, czego chcemy szukać? 

Zanim zaczniesz uzupełniać Meta Keywords zastosuj się do poniższych zaleceń:

  • W tagu Keywords możesz umieścić kilka częstych błędów literowych tych najważniejszych słów kluczowych.
  • Ograniczaj łączną zawartość tekstową tagu do maksymalnie 874 znaków.
  • Wybieraj słowa, które stanowią drugi plan prawdopodobieństwa użycia przez poszukujących informacji (najważniejsze słowa kluczowe stosuj w title oraz description).

Podsumowanie

Co wynikło z powyższych informacji? Jeżeli uważasz się za dobrego webmastera, to bez względu na do czy dany robot sieciowy ‚widzi’ meta tagi, czy jednak nie, powinieneś je stosować. Nigdy do końca nie da się stwierdzić, jakiej wyszukiwarki użyje nasz, być może, przyszły gość. Tak samo nigdy nie możesz przewidzieć czym będzie się kierował w poszukiwaniach.

Nie przesadzajmy jednak z zbyt wielką nadgorliwością. Meta Keywords i Description nie są elementem, który wpływa na pozycje stron na liście wyszukiwania, dlatego poświęćmy im tyle uwagi, na ile są w stanie sobie zasłużyć. 

1 komentarz

  • Awatar
    Flame

    16 grudnia 2012 10:14

    „Kilka lat temu Google opublikowało na swoim blogu krótką informację o tym, ze słowa kluczowe nie mają już znaczenia przy ustalaniu rankingu stron”

    Proszę jasno sprecyzować co to jest ranking stron a co pozycja w wyszukiwarce, bo dla pierwszego przykładu słowa kluczowe nie mają znaczenia ale dla drugiego mają i to dość dużą.

    pozdrawiam

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź