Na jakie istotne pytania odpowie Ci audyt SEO?


20 marca 2016 / Michał Kortas


Powiedziano Ci, że Twojej stronie potrzebny jest audyt SEO i optymalizacja i że dzięki temu zdobędziesz więcej wartościowego ruchu z Google. Jak to możliwe? Czym jest ten wartościowy ruch i co powinien obejmować pełny audyt SEO? Tego dowiesz się z niniejszego artykułu.

Na jakie pytania odpowie audyt SEO?

Audyt SEO służy zdiagnozowaniu szeregu błędów i obszarów ryzyka, które mogą negatywnie wpływać na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Innymi słowy, jest to badanie strony w celu znalezienia elementów osłabiających jej pozycjonowanie. Warto tu wspomnieć, że pozyskiwanie ruchu z Google wynika zarówno z pozycji, jak i z ilości fraz, na które strona jest widoczna. Czasem zamiast być na pierwszym miejscu na jedno słowo kluczowe, bardziej opłaca się być na piątym na 10 słów kluczowych. Wszystko zależy od branży, intencji użytkowników i odpowiedniej analizy.

Na jakie pytania odpowie porządny audyt SEO?

Audyt SEO w bardzo ogólnym ujęciu ma odpowiedzieć na proste pytanie – co zmienić na stronie, aby zdobywać więcej ruchu z Google (lub innej wyszukiwarki)? W praktyce jednak, w zależności od celów i zasobów firmy oraz typu strony, można pójść w różnych kierunkach.

Audyt SEO powinien jasno odpowiadać na szereg pytań szczegółowych:

  1. Czy strona jest w ogóle dostępna dla robotów Google, które odpowiadają za budowanie indeksu?
  2. Czy zastosowana technologia pozwala robotom Google zrozumieć zawartość strony?
  3. Czy Google poprawnie widzi wszystkie zasoby, które chcemy by widział i czy ma zablokowany dostęp do tych, które chcemy ukryć?
  4. Czy strona posiada odpowiednie słowa kluczowe związane z działalnością firmy?
  5. Czy wybrane słowa kluczowe są wyszukiwane przez użytkowników?
  6. Czy zostały odpowiednio zdefiniowane takie obszary jak tytuły, meta opisy (widoczne jako opis linku w wynikach wyszukiwania), snippety, adresy URL?
  7. Czy treści na stronie, zwłaszcza tekstowe są wystarczająco obszerne i czy są unikalne?
  8. Czy zasoby strony są użyteczne?
  9. Czy strona jest dostosowana do przeglądania na różnych urządzeniach?
  10. Czy strona jest odpowiednio zabezpieczona?
  11. Czy do strony prowadzą linki pozycjonujące?
  12. Czy profil linków jest zróżnicowany i czy nie zdiagnozowano wysokiego ryzyka otrzymania kary od Google?
  13. Na jakie zapytania użytkowników strona jest widoczna w wyszukiwarce?
  14. Jakie pozycje osiąga strona?
  15. Czy ruch organiczny rośnie w perspektywie czasu, czy maleje?
  16. Czy na stronę nie jest nałożony tzw. filtr?
  17. Czy w obrębie strony nie występuje duplikacja treści ze względu na błędy techniczne (np. brak odpowiednich przekierowań między wariantami domeny – www.domena.pl i domena.pl)
  18. Czy linkowanie wewnętrzne i nawigacja wspierają optymalizację pod konkretne frazy?
  19. Czy ruch organiczny przekłada się na osiąganie celów witryny?
  20. Jakie działania z zakresu aspektów technicznych, treści strony lub kształtowania jej profilu linków należy podjąć, aby zwiększyć ruch.

Co może obejmować optymalizacja?

Optymalizacja strony pod kątem SEO może mieć bardzo różny przebieg. Inaczej optymalizuje się małą stronę typu wizytówka, a inaczej sklep internetowy lub bardziej rozbudowany serwis. Wiele zależy od tego, jakie błędy zdiagnozuje audytor. Jeśli z diagnozy będzie wynikało, że strona jest widoczna na zbyt mało słów kluczowych, to konieczne może być stworzenie dodatkowych treści tekstowych. Jeśli strona osiąga niskie CTR w wynikach wyszukiwania organicznego, to konieczna może być optymalizacja tytułów, opisów i tzw. rich snippets. Jeśli w sklepie internetowym następuje duplikacja treści (bo np. indeksowane są wyniki wyszukiwania wewnętrznego lub filtrowania) to konieczne będzie poprawne wdrożenie linków kanonicznych. Jeśli strona jest w dobrej kondycji i ma rozbudowane treści, to konieczne może być pozyskanie większej ilości linków.

Problemów, które można zdiagnozować podczas audytu SEO są dziesiątki. Sposobów ich rozwiązania też czasem może być wiele i mogą wymagać różnych zasobów. Część prac może wykonać programista, część copywriter. Inne może zrealizować zawodowy pozycjoner, specjalista SEO.

Ile to kosztuje?

Audyt SEO może być darmowy, ale może też kosztować 2, 5 lub 10 tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, jak bardzo rozbudowany i skomplikowany jest serwis. Jeśli chodzi o darmowe audyty, to są one zazwyczaj generowane przez specjalne programy i pozwalają zasygnalizować jedynie ogólne, podstawowe problemy. Taki darmowy audyt też należy odpowiednio zweryfikować i zinterpretować. Audyty bardzo prostych stron-wizytówek kosztują zazwyczaj od kilkuset do około 1500 złotych. W przypadku sklepów internetowych i rzetelnie przeprowadzanych, szczegółowych audytów, ceny mogą kształtować się na poziomie 2-4 tysięcy.

Wszystko zależy od badanej strony, firmy audytorskiej i ustaleń co do zakresu audytu. W niektórych przypadkach w ramach audytu SEO przeprowadza się też audyt content marketingowy, w ramach którego badany jest np. blog funkcjonujący przy stronie.

Czy warto zlecać taki audyt?

Porządny audyt SEO pozwala nie tylko zrozumieć odrobinę specyfikę marketingu w wyszukiwarce, wyznaczyć działania mające na celu poprawę widoczności w Google, ale także daje obraz tego, jak strona jest widziana, czego szukają użytkownicy, i w jakim kierunku należy rozwijać strategię komunikacji i rozbudowy treści, aby zaspokoić potrzeby klientów.

To wiedza, która w przypadku nawet małego biznesu, może być bardzo istotna, tym bardziej, że wszelkiego rodzaju badania rynku są bardzo drogą inwestycją. Marketing internetowy analityką stoi. Im więcej wiesz na temat swojej strony, jej widoczności, dostępności, a także zachowań użytkowników, czy też działań swojej konkurencji, tym większe masz szanse na rozwój. Czy warto się rozwijać?

Niech każdy przedsiębiorca odpowie sobie na to sam.

Materiał powstał przy współpracy z firmą takaoto.pro oferującą konsulting marketingowy, audyty SEO, badania użyteczności oraz usługi z zakresu inbound marketingu (content, social, SEO).

Tagi:


6 odpowiedzi na “Na jakie istotne pytania odpowie Ci audyt SEO?”

  1. Krystian pisze:

    Skusiłem się na taki audyt po targach, na których byłem w Poznaniu. Pan z firmy tym się zajmującej przedstawił informacje zawarte w tym artykule w bardzo fajny sposób i się skusiłem. Myślę, że warto coś takiego przeprowadzić, mojej stronie pomogło chociaż akurat audyt przeprowadzała inna firma niż ta z artykułu. Fajny jest ten moment odkrywania jakichś niedociągnięć strony, a często przy czytaniu raportu z audytu śmiałem się sam do siebie, że są rzeczy proste, na które nie zwraca się uwagi będąc wewnątrz firmy. Także ogólnie przeprowadzenie audytu polecam przez jakąś solidną firmę. :)

  2. Audyt strony może wydawać się stosunkowo drogi, ale na pewno wart jest swojej ceny.

  3. Irek pisze:

    Witam ,
    Od audytu strony zaczyna się wszystko: SEO, kampanie AdWords, wszelkie inne działania marketingowe. Dlatego warto w niego zainwestować.Pamiętajmy tylko alby zlecić audyt profesjonalistom.

  4. Marcin pisze:

    Problem z audytem jest taki, że trzeba być choć trochę osobą znajacą się na pozycjonowaniu. Dużo ludzi je zamawia nie mając pojęcia co dostanie i w takich przypadkach dodatkowe 50% trzeba poświęcić na jego wytłumaczenie.

  5. Łukasz pisze:

    Każda osoba, która chociaż trochę siedzi w SEO zdaje sobie sprawę, że audyt On-Site i Off-site to podstawa do pracy nad stroną i jest to pierwsza rzecz jakiej uczą się młodzi SEO-wcy :) I całe pozycjonowanie strony trochę kosztuje, ale wyniki nieraz są nieporównywalnie bardziej opłacalne.

Skomentuj Łukasz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.