Odnosząc się do projektowania stron internetowych, wiele mówi się o User Experience (UX, doświadczenie użytkownika). Jest to obecnie temat „topowy”, lecz co właściwie kryje się za tym pojęciem?
W skrócie mówiąc, user experience to:
Termin opisujący całość wrażeń jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu interaktywnego.
Wikipedia.pl
No dobrze. To jednak nie problem. W końcu użytkownik zawsze odczuwa jakieś wrażenia, korzystając z czegokolwiek. Nie jednak dla pojęcia samego w sobie powstał przecież ten wpis.
Kluczem do dobrej strony internetowej, która:
- przyciąga (i zatrzymuje) odwiedzających,
- jest zrozumiała dla każdego
- potrafi „złapać” nam potencjalnych klientów (co chyba najważniejsze)
jest właśnie to, w jaki sposób jej twórca jest w stanie obrócić i wykorzystać wspomniane wrażenia użytkownika na własną korzyść.
W kilku kolejnych artykułach omówię najważniejsze kwestie dotyczące właśnie user experience poszczególnych części każdej witryny. Dzisiaj skupimy się na doświadczeniu użytkownika trafiającego na stronę główną.
Zapraszam do lektury i dyskusji na końcu wpisu.
Co prawda, strona główna jest główną wizytówką znacznej większości witryn w sieci. Ja zazwyczaj przyrównuję ją do skrzyżowania z dużą ilością drogowskazów, które kierują wędrowca w odpowiednie, poszukiwane miejsca. W związku z tym, przeładowanie informacji może przyprawić wielu o zawroty głowy. Nie zapominajmy też o tym, że „home page” nie odgrywa tak znacznej roli na sukces promowanego produktu.
Z własnego doświadczenia wiem, że odwiedzający naszą stronę internetową przybywają do nas najczęściej z wyników wyszukiwarek, a co za tym idzie – trafiają bezpośrednio do konkretnej, „głębszej” strony.
O czym myśli gość na stronie głównej?
Szukam czegoś konkretnego. Czegoś co widocznie jest u was. Pomóżcie mi to znaleźć!
W dobrze widocznym miejscu umieśćcie linki do głównych kategorii i sekcji witryny. Nawigacja powinna być jak najmniej skomplikowana. Jeśli sprzedajecie jeden przedmiot (dla uproszczenia), niech znajduje się on w dobrze widocznym miejscu. Jeżeli natomiast jest to sklep internetowy z dużo ilością produktów, wybierzcie te najczęściej wybierane przez innych, oznaczając je jako wyróżnione. Konieczna jest też wyszukiwarka. Tej najczęściej szukamy w prawym, górnym rogu…
Muszę się z wami skontaktować
Dobrze widoczny, wyróżniający się przycisk lub nawet niewielki formularz już na stronie głównej to dobry pomysł. Zbyt długie poszukiwania sekcji z informacjami kontaktowymi mogą zniechęcić do ostatecznego wyboru naszej oferty.
Kim właściwie jesteście?
Brak jednoznacznej informacji na temat zakresu działań firmy na stronie głównej może wprowadzić w zakłopotanie. Powiedz co robisz, czym się zajmujesz i co masz do zaoferowania.
Czy mogę wam zaufać?
Layout rodem z lat 90-tych nikogo nie przekona do powierzenia Ci swoich pieniędzy. Postaw na schludność, przejrzystość i profesjonalizm. Pierwsze wrażenie musi być od powalające, a strona nie może budzić żadnych podejrzeń ani prezentować niedoskonałości.
Chcę znaleźć świeże informacje na wasz temat
W widocznym miejscu umieść to, co pojawiło się na witrynie w ostatnim czasie. Mogą być to najnowsze produkty czy przed chwilą dodane treści.
Zadania powierzone stronie głównej
Strona główna z założenia powinna realizować cele biznesowe naszej witryny. Powinna być interesująca, nieprzeładowana informacjami i skutecznie odsyłająca dalej w poszukiwaniu konkretów.
Wybrane funkcje typowej strony głównej:
- Przedstawia ofertę
- Promuje najlepsze produkty
- Zapewnia łatwy dostęp do dalszych sekcji witryny
- Sprawia poczucie zaufania (dzięki pierwszemu wrażeniu)
- Zawiera narzędzia pomocne w poszukiwaniu informacji
Przydatne porady, które powinieneś uwzględniać podczas projektowania strony głównej
Nie traktuj strony głównej jako najważniejszej części witryny
Jak wspomniałem na początku, bardzo rzadko potencjalny klient trafia na stronę główną. Poświęcanie zbyt dużo uwagi podczas projektowania jej user experience jest nie zbyt miarodajne. Owszem, należy ją przygotować wedle kilku ważnych kryteriów, ale nie należy tkwić w twierdzeniu, że jest ona najważniejszym elementem przynoszącym dochód.
Nie dodawaj na niej zbyt wielu elementów
Natłok informacji, nieuporządkowanie, chaos. Wystrzegaj się tych pojęć w praktyce. Postaw na lekkość i przekazywanie tylko kluczowych kwestii Twojego biznesu.
Jasno przedstaw swoją ofertę
Zapytaj kilku, kilkunastu znajomych czy potrafią określić, czym się zajmujesz tylko na podstawie Twojej strony głównej. Jeżeli oni nie będą potrafili, nie zrobi też tego obcy klient. Warto poświęcić tej kwestii trochę czasu.
Patrz przyszłościowo
Przygotuj się na losowe wydarzenia, które zmuszą Cię, aby zmienić układ strony głównej. Czy spowoduje to zamieszanie? Przygotuj sobie kilka jej wersji, odpowiednich na różne okazje. To odciąży Cię od problemu później.
Podsumowanie
To pierwsza z kilku zaplanowanych części cyklu o User Experience. Jeśli posiadacie własną wiedzę lub dodatkowe materiały, linki czy artykuły, którymi chcecie się z nami podzielić, odezwijcie się w komentarzach poniżej.
W kolejnym wpisie omówię User Experience stron kategorii produktów.
Tagi: promowany • user experience • ux
Ciekawy pomysł na serię artykułów.
Jeśli chodzi o źródła, które przybliżają takie podstawowe założenia dobrego interfejsu to polecałbym:
http://www.goodui.org/ i http://uxmyths.com/
Jestem ciekaw jak rozwiniesz serię.
BTW. Mam uwagę do wyglądu strony głównej Webroad. UX trochę kuleje jeśli chodzi o ten kolaż zdjęć artykułów. Tak naprawdę nie widać tam że to są różne artykuły. To wygląda jak miszmasz niepasujący do strony. Gdyby tam dodać jakąś przestrzeń między poszczególnymi zdjeciami, to może by to lepiej wyglądało, a na pewno by to wizualnie rozdzielało poszczególne elementy.
Dzięki. Już dodałem odstępy. Popołudniu poprawię jeszcze w wersji mobilnej, żeby slider się nie rozjeżdżał.
A propos UX: najpierw chyba trza by było zadbać o dostępność :P
Weźcie przywróćcie outline dla linków, bo NIENAWIDZĘ jak mi TAB nie działa.
No i te linki w tekście też jakoś niemrawo się wyróżniają ;)
Ostatnio nadziałem się na stosowny do tematu artykuł: http://blog.seogroup.com/17-main-menu-mistakes/ (tak, wiem, piękny adres :D)
Do poprawy na dzisiejszy wieczór. Dzięki! :)
A propos UX: w Operze 12.16 czcionka nagłówków nie ma polskich znaków – „strona g ówna” ;)
Dzięki:) Takie „krzaki” jeszcze będą nam przez jakiś czas wychodzić. Poprawię wieczorem.
fajnie było by zapodać listę przykładowych dobry i super extra stron głównych :) btw. sam mam z moją problemy :)))
Ok, dzięki. W drugim wpisie z serii dodałem już listę dobrych stron. Wkrótce uzupełnię i ten artykuł.